Rozrz膮d jest jednym z kluczowych podzespo艂贸w ka偶dego silnika spalinowego. Z uwagi na wysoki stopie艅 skomplikowania dzia艂ania winien by膰 poddany okresowym pracom serwisowym w celu utrzymania go w nale偶ytym stanie. Wszelkie zaniedbania mog膮 zako艅czy膰 si臋 powa偶n膮 i bardzo drog膮 napraw膮 silnika.
Rozrz膮d jest mechanizmem odpowiedzialnym za sterowanie momentem otwierania, oraz zamykania zawor贸w ss膮cych i wydechowych silnika. To dzi臋ki niemu mo偶liwe jest otwarcie w odpowiednim czasie zawor贸w ss膮cych dzi臋ki kt贸rym do komory spalania mo偶e dosta膰 si臋 mieszanka paliwowo powietrzna, za艣 po cyklu pracy po otwarciu zawor贸w wydechowych spaliny wydostaj膮 si臋 do uk艂adu wydechowego.
Mechanizm otwierania i zamykania zawor贸w silnika spalinowego polega si臋 na przekazywaniu nacisku z krzywek obracaj膮cego si臋 wa艂ka rozrz膮du bezpo艣rednio na zawory. Aby w/w mechanizm m贸g艂 dzia艂a膰 nale偶y przenie艣膰 nap臋d z wa艂u korbowego do wa艂ka rozrz膮du. Rol臋 po艣rednika w przekazywaniu nap臋du do wa艂ka rozrz膮du pe艂ni pasek lub 艂a艅cuch rozrz膮du. W teorii 艂a艅cuch rozrz膮du jest trwalszym rozwi膮zaniem, wed艂ug producent贸w bezobs艂ugowym, jednak w nowszych konstrukcjach zdarza si臋 wyci膮gni臋cie 艂a艅cucha skutkuj膮ce ocieraniem o obudow臋. W przypadku wyst膮pienia wyci膮gni臋cie 艂a艅cucha rozrz膮du konieczna jest jego wymiana – w tym momencie nale偶y doda膰 i偶 wymiana 艂a艅cucha rozrz膮du jest bardziej skomplikowana oraz wymaga wi臋kszych nak艂ad贸w pracy ni偶 wymiana elastycznego paska rozrz膮du. W zwi膮zku z powy偶szym obecnie najpopularniejszym rozwi膮zaniem jest stosowanie pask贸w rozrz膮du, kt贸re opr贸cz swych zalet w postaci ni偶szych opor贸w pracy oraz mniejszym stopniem ha艂asu maj膮 te偶 wady w postaci konieczno艣ci regularnej okresowej wymiany.