Wymiana rozrządu Szczecin

Cennik - warsztat samochodowy Szczecin

Rozrząd jest jednym z kluczowych podzespołów każdego silnika spalinowego. Z uwagi na wysoki stopień skomplikowania działania winien być poddany okresowym pracom serwisowym w celu utrzymania go w należytym stanie. Wszelkie zaniedbania mogą zakończyć się poważną i bardzo drogą naprawą silnika.

Rozrząd jest mechanizmem odpowiedzialnym za sterowanie momentem otwierania, oraz zamykania zaworów ssących i wydechowych silnika. To dzięki niemu możliwe jest otwarcie w odpowiednim czasie zaworów ssących dzięki którym do komory spalania może dostać się mieszanka paliwowo powietrzna, zaś po cyklu pracy po otwarciu zaworów wydechowych spaliny wydostają się do układu wydechowego.

Mechanizm otwierania i zamykania zaworów silnika spalinowego polega się na przekazywaniu nacisku z krzywek obracającego się wałka rozrządu bezpośrednio na zawory. Aby w/w mechanizm mógł działać należy przenieść napęd z wału korbowego do wałka rozrządu. Rolę pośrednika w przekazywaniu napędu do wałka rozrządu pełni pasek lub łańcuch rozrządu. W teorii łańcuch rozrządu jest trwalszym rozwiązaniem, według producentów bezobsługowym, jednak w nowszych konstrukcjach zdarza się wyciągnięcie łańcucha skutkujące ocieraniem o obudowę. W przypadku wystąpienia wyciągnięcie łańcucha rozrządu konieczna jest jego wymiana - w tym momencie należy dodać iż wymiana łańcucha rozrządu jest bardziej skomplikowana oraz wymaga większych nakładów pracy niż wymiana elastycznego paska rozrządu. W związku z powyższym obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest stosowanie pasków rozrządu, które oprócz swych zalet w postaci niższych oporów pracy oraz mniejszym stopniem hałasu mają też wady w postaci konieczności regularnej okresowej wymiany. Bardzo ważne jest przestrzeganie zaleceń producenta odnośnie interwałów wymiany paska rozrządu, nie przestrzeganie tych zaleceń grozi zerwaniem paska rozrządu powodującą poważną awarię silnika - w dzisiejszych silniki są kolizyjne tzn. w wyniku zerwania paska rozrządu czoło tłoka może spotkać się z zaworem powodując jego uszkodzenie. W przypadku wystąpienia uszkodzenia zaworów po zerwaniu paska usunięcie awarii polega na demontażu głowicy silnika i naprawie uszkodzonych elementów. Podsumowując awaria rozrządu może być bardzo kosztowna, niewątpliwie ewentualne oszczędności wynikające z pominięcia wymiany paska rozrządu wydają się być nieistotne w obliczu kosztów jakie możemy ponieść w przypadku zerwania rozrządu.

Wymiana rozrządu polega nie tylko na wymianie paska, wymieniane są również pozostałe podzespoły współpracujące z paskiem. Pozostawienie niewymienionych elementów może spowodować skrócenie żywotności nowego paska rozrządu. Bardziej prozaicznym powodem wymiany pozostałych elementów współpracujących z paskiem rozrządu jest fakt iż w związku z wysokim stopniem skomplikowania konstrukcji silników to sama usługa wymiany rozrządu jest największym elementem końcowej ceny.

Podczas wymiany układu rozrządu z paskiem elastycznym wymienia się również rolkę napinacza, rolkę prowadzącą oraz pompę wody, zaś w przypadku rozrządu z łańcuchem oprócz łańcucha wymienia się także napinacz łańcucha, oraz ślizgi napinające i prowadzące.

Koszt wymiany rozrządu we współczesnych konstrukcjach zaczyna się od około 300 zł bez wliczania ceny części. Wymianę rozrządu oraz inne bieżące naprawy wykonasz w FAST Warsztat samochodowy Szczecin.

Umów się na wymianę rozrządu Szczecin